با کنترلرهای ایکس باکس تمام هیجان بازی در دستان شما است
کنترلرها نقش مهمی دارند چون تمام هیجان و لذت بازی را می توان با این کنترلرها احساس کرد و ساعت ها مشغول بازی باشیم بدون آن که خسته شویم مخصوصا اگر کنترلرهای ایکس باکس باشند. تمام کسانی که با این کنسول ها بازی کرده اند می دانند اگر کنسول از همه لحاظ مناسب و بدون عیب باشد ولی کنترلرها آن مشکلی داشته باشند و قوی و قدرتمند نباشند نمی توان بازی خوبی را تجربه کرد.
شرکت سونی هم به این نتیجه رسیده که کنترلرها نقش مهمی در بازی دارند پس همیشه تلاش می کند کنترلرهای سریع قدرتمند و مطابق با بازی را طراحی و وارد بازار بازی کند. تمرکز ما بیشتر روی کنترلرهای ایکس باکس است و همه تغییر و تحولات و تکاملی که این دسته ها در طول زمان داشته اند را بیان می کنیم.
از ایکس باکس (2001) تا ایکس باکس سری ایکس
کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس جانشین کنترلرهای ایکس باکس وان است و مایکروسافت برنامه های جدید و جالبی را برای این نوع از کنترلرها طراحی کرده است. کنسول نسل بعدی با SSD فوق سریع خود تجربه بازی کردن را از بسیاری جهات بهبود می بخشد برای نمونه از نرخ فریم بالاتر و قوی تر برای بازی های 4K پشتیبانی می کند.
علاوه بر این،کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس دسترسی بینظیری به بازیهای حال و گذشته از قسمت وسیع ایکس باکس با Game Pass و ویژگی جدید بیان شده Smart Delivery دارد. همچنین به کسانی که بازیهای منتخبی را در ایکس باکس وان خریداری میکنند اجازه میدهد تا به نسخه نسل بعدی بدون نیاز به ارتقاء آن بپردازند و با خیال راحت مشغول بازی شوند.
علاوه بر اینکه کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس دارای سخت افزار قدرتمند هستند همچنین دارای یک 1 SSD ترابایتی و 12 ترافلاپس قدرت گرافیکی است، یکی از مهم ترین قسمت های هر کنسول کنترلرهای است که بازیکنان برای ارتباط با بازی های خود از آن استفاده می کنند.
با تولید و طراحی هر کنسول، تنها چیزی که طرفداران همیشه مشتاق دیدن آن هستند، کنترلر ها این نوع کنسول ها است. مایکروسافت در طول تاریخ خود گام های جالبی در توسعه کنترلرهای متعدد خود برداشته اند و استاندارد جدیدی را برای بازی های هر کنسول در سال های بعد ایجاد می کند.
با توجه به توضیحاتی که داده شد اولین کاری که انجام می دهیم نگاهی به تاریخچه کنترلرهای ایکس باکس می اندازیم و تغییر تحولات، لوازم جانبی آن را بررسی می کنیم و بعد نوبت کنترلرهای آینده ایکس باکس سری ایکس می رسد. و همه توضیحات مربوط به تاریخ انتشار و سازنده، طراح و تحولاتی که در آن صورت گرفت را بیان می کنیم پس با سایت ما همراه باشید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد جدیدترین نسخه Xbox Series X و تغییر و تحولاتی که در آینده برای این کنترلرها رخ می دهد اینجا کلیک کنید.
کنترلر ایکس باکس با نام مستعار “The Duke”
تاریخ انتشار: 15 نوامبر 2001
کنترلکنندهای ایکسباکس در تاریخ 15 نوامبر 2001 منتشر شدند. سیموس بلکلی، طراح سابق ایکس باکس، که کارهای قبلی که روی کنترلر ایکس باکس انجام داده شامل:1- سیستم شوک 2-دزد استودیو Looking Glass است
مفاهیم اولیه کنترلر اصلی را چه کسی طراحی کرد؟
هنرمند و طراح دنیز چودهری، مفاهیم اولیه کنترلر اصلی ایکس باکس را تولید کرد.
ویژگی های کنترلر ایکس باکس
ویژگیهای این کنترلر دارای جنبههای بسیاری از آخرین روندهای بازی در اوایل این هزاره بود که شامل دو میله آنالوگ، یک d-pad 8 جهته، شش دکمه اصلی، دو ماشه آنالوگ، دو اسلات برای افزودن و همچنین دارای کارت حافظه بود. ، چرا کنترلر های منتشر شده دارای دستگاهی بزرگ بودند؟ به دلیل اینکه قطعات داخلی حجیمی در کنترلر های ایکس باکس استفاده شده بود.
نام های دیگر ایکس باکس
در حالی که این دستگاه فقط به عنوان کنترلر ایکس باکس شناخته می شد، در طول سال ها نام های غیر رسمی بسیاری دریافت کرد. یکی دیگر از این نام ها «دوک» بود که به نام پسر مدیر پروژه برت شنپف نامگذاری شد.
اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری در مورد کنترلر ایکس باکس به دست بیاورید در مقالهای از engadget که به معنی (تعامل) است تاریخچه کنترلر اصلی را شرح داده است. تعدادی از افرادی که معماران اصلی ایکسباکس بودند لحظات مهم منتهی به راهاندازی کنسول را شرح دادند.
طراحی اصلی و اولیه ایکس باکس
مایکروسافت با طرحی پیش رفت که در نهایت در مقایسه با دیگر کنترلرهای موجود در بازار، حجیمتر و از نظر اندازه بزرگتر بود.
هنگامی که کنسول و کنترلر در نمایشگاه CES 2001 معرفی شدند، بیل گیتس، رئیس مایکروسافت و کشتی گیر سابق، دواین جانسون، سخت افزار جدید را معرفی کردند، همه نگاه ها به دستگاهی که در دست بازیکن در نظر گرفته شده بود، دوخته شد.
کنترلر اصلی ایکس باکس نه تنها به دلیل اندازه عظیمش بدنام شد، بلکه به خاطر اندازه بزرگی که داشت با نام بزرگترین کنترلر در گینس به ثبت رسید. علیرغم استقبالی که از این کنترلر در هنگام راه اندازی داشت، مخاطبانی از بازیکنان را پیدا کرد که به اندازه اضافه شده علاقه داشتند و در مقایسه با کنترلرهای جمع و جورتری Dual Shock یا GameCube که موجود بودند ولی به این کنترلرهای ایکس باکس علاقه داشتند و آن هارا مناسب تر می دانستند.
در سال 2018، زمانی که مایکروسافت و سازنده شخص ثالث (هایپرکین) کنترلر را برای کنسولهای مدرن ایکسباکس و رایانههای شخصی منتشر کردند، این کنترلرهای ایکس باکس عظیم دوباره احیا شدند و به طرفداران کنسول و کنترلکننده اصلی اجازه دادند روزهای اولیه ایکس باکس را دوباره زنده کنند. در حالی که دوک کنترلری بود که اکثر بازیکنان در سال اول با ایکس باکس آن را تجربه کردند، بازار ژاپن زمانی که این کنسول در سال 2002 عرضه شد شاهد یک کنترلر متفاوتی بود.
کنترلر ایکس باکس اس
پس از استقبال از راهاندازی ایکسباکس، و انتقادات زیادی که به خاطر اندازه بزرگ آن در پیش داشت، مایکروسافت برنامههایی را برای یک دستگاه جمعوجورتر و قابل دسترستر برای عرضه در ژاپن آغاز کرد. و تاریخ انتشار این کنترلر ها 22 فوریه 2002 در ژاپن و بهار 2002 ایالات متحده، اتحادیه اروپا بود.
کنترلر ایکس باکس اس با نام رمز “Akebono” برای طراحی آن در نظر گرفته شد. در مقایسه با کنترلر ایکس باکس کنترلر کمی باریکتر و شیکتر بود و جمع جورتر بود. همچنین دکمههای کمکی سیاه و سفید را به پایین کنترلر تغییر مکان داده و دکمههای ماشه را شلتر کرده و در آن تغییراتی ایجاد کرده است.
همچنین به طور کلی کنترلر راحت تری در مقایسه با کنترلر اصلی بود. این دستگاه اولین عرضه خود را در ژاپن در بهار 2002 خواهد دید. در حالی که کنترلرهای ایکس باکس در نهایت طول عمر خود در ژاپن شکست خورده تلقی می شود، کنترلر ایکس باکس اس مورد توجه منتقدان و مصرف کنندگان قرار گرفت. به همین دلیل، مایکروسافت برنامه هایی را برای آوردن این کنترلر به بازارهای غربی انجام داد.
مایکروسافت در نهایت قیمت کنسول را کاهش داد و کنترلر ایکس باکس اس را به کنترلر استاندارد جدید تبدیل کرد. همراه با شکلگیری زیرساختهای آنلاین نوظهور Xbox Live، این کنسول با دومین ظهور خود به موفقیت دست یافت و مایکروسافت این شتاب را وارد نسل بعدی این کنسول کرد.
کنترلر ایکس باکس 360 تاریخ انتشار: 22 نوامبر 2005
کنترلر S جمع و جور و شیک تر بود نسبت به کنترلر ایکس باکس اصلی، و زمینه را برای همه کنترلرهای ایکس باکس آینده فراهم می کند. ایکس باکس 360 مایکروسافت که بیش از یک سال کامل قبل از پلی استیشن 3 عرضه میشود، به موفقیتی عظیم تبدیل میشود و تضمین میکند که این کنسول در خط مقدم آگاهی عمومی برای نسل بعدی قرار می گیرد.
طراحی کنترلر ایکس باکس 360
در مورد طراحی کنترلر باید بگویم که برخی تغییرات اساسی مانند تبدیل دکمه های سیاه و سفید ایکس باکس به دکمه های اضافی برای کنترلر ایکس باکس 360 اضافه شده است. یک پلاگین صوتی جدید برای هدست و افزونه هایی مانند کیت پیام رسان در پایین کنترلر قرار داده شده است. کنترلر 360 نیز در دو نوع سیمی و بی سیم عرضه شد که دومی از باتری های یکبار مصرف برای شارژ دستگاه استفاده می کند. دکمه راهنمای که در مرکز دستگاه قرار داده شده برای کنترل و تغییرات بازی مورد استفاده قرار می گرفت.
کاربرد چراغ LED
با چهار چراغ LED در اطراف لوگوی دایره ای 360، نه تنها با یک ربع روشن شدن آن نشان می دهد که شماره پخش کننده شما کدام است، بلکه زمانی که باتری شروع به اتمام می کند، چشمک می زند.
خود دکمه راهنما به تجربه نسل بعدی 360 گره خورده بود و به بازیکنان این امکان را میداد تا به مرکز کنسول سفر کنند تا دوستان خود را بررسی کنند
و این توانای را دارد که به بازیهای دیگر با برنامههای مختلف کنسول مانند Xbox Marketplace و سرویس پخش فیلم نوپا نتفلیکس برود. برخلاف کنترلرهای ایکس باکس اصلی، کنترلر استاندارد 360 در طول عمر 11 ساله کنسول دوام می آورد، حتی با عرضه کنسول ارتقا یافته، Xbox 360 S.
کاربردهای دیگر کنترلر ایکس باکس 360
کاربردهای دیگر این کنترلرها بر بازی های رایانه شخصی بود. با افزایش مستمر بخش بازی خود، مایکروسافت به دنبال ایجاد پلی بین کنسول ها و بازار رایانه های شخصی با Games for Windows بود و تجربه ایکس باکس را برای رایانه شخصی به ارمغان آورد.
کنترلرها چگونه به رایانه دیگر وصل می شوند؟ با کنترلر ایکس باکس 360، کاربران می توانند دستگاه را از طریق USB یا دانگل بی سیم به رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوز وصل کنند. در حالی که بسیاری از بازیهای موجود در سرویس GFW، بازیهای رایانه شخصی قدیمی بودند که با صفحهکلید و ماوس اجرا می شدند، عناوین دیگری مانند Gears of War و Grand Theft Auto IV برای کنترلرهای ایکس باکس 360 آمده بودند که برای کنترلرها بهتر بود.
بازیهای ویندوز در نهایت عمر کوتاهی خواهند داشت، با این حال کنترلر ایکس باکس 360 که به شدت برای این سرویس در رایانه شخصی تحت فشار قرار گرفت، جایگزین محبوبی برای تنظیم صفحه کلید و ماوس برای بازیهای رایانه شخصی خواهد بود.
با شروع کنترلر 360، همه کنترلرهای بعدی ایکس باکس هم بر روی کنسول های ایکس باکس و هم در رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوز قابل استفاده خواهند بود و دستگاه های با نام تجاری ایکس باکس به یکی از محبوب ترین جایگزین ها برای کیبورد و ماوس تبدیل می شود.
کینکت
تاریخ انتشار کینکت 4 نوامبر 2010 است و اولین تلاش مایکروسافت برای سرمایه گذاری بر موفقیت هیجان بازی های متحرک پس از انتشار نینتندو وی بود و واقعا با این نوع بازی ها و این کنسول هیجان متفاوتی را برای بازیکنان به ارمغان می آورد. این دستگاه که در ابتدا Project Natal نام داشت، در نهایت Kinect نامیده شد که ترکیبی از کلمات “connect” و “kinetic” بود و کاملا با این نوع کنسول می توان تفاوت را با ایکس باکس های دیگر حس کرد.
کینکت که تقریباً پنج سال پس از عرضه ایکس باکس 360 عرضه شد و وارد دنیای بازی ها شد، همچنین شامل یک دوربین پیشرفته، دستگاه صوتی و ردیابی حرکت بود که به کنسول متصل میشد. این امکان را به بازیکنان می داد تا از حرکات و دستورات صوتی برای فعال کردن ویژگی ها و بازی های کنسول استفاده کنند.این نوع کنسول حرکت متفاوتی را ایجاد کرد و بدون استفاده از هندزفری و با استفاده از حرکت بدن جهش قدرتمندی از نسل قدیمی به نسل جدید بود و شاهد تغییرات زیاد سخت افزار بودیم.
هدف مایکروسافت از این طراحی چه بود؟
هدف کینکت این بود که به بازیکنان کنترل مستقیمتر و طبیعیتر بازیها را بدون نیاز به سختافزار فیزیکی به عنوان ورودی ارائه دهند و کاربر کنترلکننده بود. در راه اندازی خود در سال 2010، کینکت بازی های انحصاری زیادی مانند (ماجراهای کینکت) و (Harmonix’s Dance Central) را منتشر کرد که این نوع بازی ها همیشه در دسترس بودند.
کینکت راه اندازی موفقیت آمیزی داشت و به دلیل عملکرد پیشرفته خود مورد تحسین قرار گرفت، اما این دستگاه به دلیل راه اندازی پیچیده و مراحل عیب یابی برای حل مشکلات مورد انتقاد قرار گرفت. کینکت به طور کامل جایگزین کنترلر نمی شود، اما مکمل ایکس باکس 360 بود.
چندین بازی معمولی و قدیمی به قابلیت های کینکت اضافه شده بودند و مایکروسافت با این رویکرد دو جانبه از بازی های متحرک و گیم پلی قدیمی به تولید کنسول های جدید در موج بعدی ادامه خواهد داد.
کنترلر ایکس باکس وان
ایکس باکس وان در تاریخ 22 نوامبر 2013 به بازار عرضه شد، مایکروسافت این کنسول را به عنوان رابطی برای همه سرگرمی ها در خانه گیمرها قرار داد. مانند نسل قبلی کنسول، کنترلر ایکس باکس وان همراه با ابزار جانبی که با آن همراه بود به فروش رسید و شاهد فروش زیاد این نوع کنسول در آن زمان بودیم.
طراحی ایکس باکس وان
کنترلر اصلی ایکس باکس وان کاملاً به طراحی کنترلر ایکس باکس 360 پایبند بود، با این حال پیشرفتهای زیاد و امکانات جدیدی با توجه به نیاز بازیکن به آن افزوده شد. علاوه بر بهبود زمانهای پاسخدهی ورودیها، دکمهها و میلههای آنالوگ، شامل بازخورد لمسی برای محرکها میشد که هنگام اجرای بازیهایی از ژانرهای تیراندازی و مسابقهای، ضربه بیشتری را احساس میکردند.
ایکس باکس وان همچنین شامل دسترسی به ویژگیهای بیشتری بود که به بازیکنان اجازه میداد تصاویر را ضبط کرده و گیمپلی را روی کنسول خود ضبط کنند و به بازیکنان می توانستند آن محتوا را با دوستان خود بهصورت آنلاین به اشتراک بگذارند.
با این حال، یکی از تغییراتی که خشم کاربران قدیمی ایکس باکس را برانگیخت، کاهش درجه d-pad است که طراحی را به شکل کلاسیک بازگرداند.
دلیل این تفییرات چه چیزی بود؟ در مقالهای در سال 2013 از VentureBeat، مدیر کل ایکسباکس بیان کرد که دلیل این تغییر، ارائه ورودیهای دقیقتر روی d-pad با داشتن دکمههای اختصاصی بیشتر برای بالا، پایین، چپ و راست، برای این نوع کنسول ها بود. سبک d-pad از نسل قبلی خود مانند کنترلر ایکس باکس 360، دستگاه ایکس باکس وان بر روی کنسول ها و رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوز قابل استفاده بود.
کینکت در ایکس باکس وان
تاریخ انتشار: 22 نوامبر 2013
عرضه ایکس باکس وان نیز شاهد نسخه ارتقا یافته کینکت 360 بود. در حالی که کینکت قبلی یک افزونه اختیاری برای ایکس باکس 360 بود، دستگاه جانبی مملو از واحدهای ایکس باکس وان دوران راهاندازی بود.
ویژگی دستگاه جانبی
دستگاه جانبی دارای دوربین بهبود یافته و فناوری حسگر حرکتی است که تشخیص افراد مختلف در اتاق را آسان تر می کند.همچنین دستورات صوتی بهبود یافته ای را ارائه می دهد که به کاربران این امکان را می دهد با گفتن “ایکس باکس وان” یا گفتن نام برنامه ای که می خواهند به آن دسترسی داشته باشند مانند Netflix این کنسول را فعال می کنند.
با این حال، همچنان با همان مشکلات مربوط به ردیابی کاربر بسیار حساس و فناوری صدا پیشین خود مواجه می شوید که عادت کردن به آن را برای کاربر معمولی تا حدودی دشوار می کند. در یک مورد عجیب، تبلیغات ایکس باکس وان مایکروسافت که ویژگیهای صوتی Kinect را تبلیغ میکنند، بهطور ناخواسته کنسولها را برای بینندگان صاحب سیستم فعال میکند.
این موضوع نگرانی هایی را در مورد حریم خصوصی مطبوعات و مصرف کنندگان در مورد ماهیت استفاده مداوم کینکت از ضبط ویدیو و صدا ایجاد کرد که احتمالاً مردم را به کلی از کنسول دور کرد.
در رویداد رونمایی کنسول در می 2013، مایکروسافت برنامههایی را برای ایکسباکس وان و کینکت بیان کرد که شامل نیاز به اتصال آنلاین ایکسباکس وان برای استفاده از ویژگیهای سیستم،. که بتواننداز اتصال آنلاین این دستگاه استفاده کنند که با واکنش شدید در مورد موضوع آنلاین پس از رونمایی از این کنسول مواجه شد، و این نیاز قبل از عرضه آن حذف شد.
این اولین گام به سوی نابودی کینکت خواهد بود. علاوه بر عرضه نامناسب ایکس باکس وان، دارای یک خط راه اندازی ضعیف و قیمت گران 500 دلاری بود، این شرکت به سمت دسترسی بیشتر کنسول متمرکز شد. مایکروسافت در نهایت کینکت را از بسته بندی ایکس باکس وان حذف می کند تا قیمت آن را به 399 دلار در دومین سال عرضه کنسول کاهش دهد.
که به عنوان یک ابزار جانبی اختیاری ارائه شد، مصرف کنندگان به کنترلر علاقه داشتند و در بازی ها کمتر از کینکت استفاده می کردند. در سال 2017، مایکروسافت به تولید واحدهای جدید برای کینکت در ایکس باکس وان پایان داد.